יולי 26, 2020

"אנחנו תמיד מזכירים לעצמנו את המטרה הגדולה של החברה ואת היעד אליו אנחנו מכוונים – לשפר את איכות החיים של חולים רבים ובני משפחותיהם"

אור רצקין, מייסד שותף ומנכ"ל EyeControl, מספר כיצד הטכנולוגיה שפיתחו אשר בראשיתה נועדה לסייע לחולים שיכולתם לתקשר נפגעה כתוצאה מפגיעה מוטורית, התרחבה ומסייעת כיום למונשמים ולאוכלוסיות נוספות, וכיצד הגנת הפטנט מסייעת לחברה להתרחב לתחומים נוספים.

אור רצקין, צילום: בני לוין

שם החברה: אייקונטרול (EyeControl)

שנת הקמה: 2016

ספר מעט על הטכנולוגיה שלכם ומה מטרתה:
אחד הקשיים הבולטים בקרב חולי הקורונה המונשמים הוא נושא התקשורת עם הצוות הרפואי ובני המשפחה. זהו קושי שקיים גם ברמה היומית בקרב חולי ניוון שרירים ונפגעי ראש, עמוד שדרה ולעיתים שבץ. מדובר במונשמים בעלי יכולת קוגניטיבית ושכלית תקינה, אך בהעדר יכולות מוטוריות וכתוצאה ממערכת ההנשמה נמנעת מהם היכולת לתקשר והם למעשה כלואים בגופם.

אייקונטרול היא מערכת קלה ולבישה המורכבת על ראשו של החולה. באמצעות חיווי קולי המתבצע דרך רמקול המוצמד חיצונית לעצם הלסת העליונה ("מוליך העצם") של המשתמש, הוא מקשיב לתפריטים העומדים לרשותו ובוחר את האפשרות המתאימה לו באמצעות תנועות עיניים (למשל מצמוץ כ"דאבל קליק"), הנקלטות במצלמה שמהווה חלק מיחידת הראש. המערכת מאפשרת גמישות חסרת תקדים שכן המשתמש יכול להגדיר בעצמו, לפי רצונו ויכולותיו המוטורית את מחוות העיניים באמצעותן יתקשר.

המערכת מאפשרת תקשורת דרך רמקול, או דרך חיבוריות הבלוטות' / וואיפיי למערכות רבות אחרות. בנוסף, המערכת מאפשרת שמע בשפה אחת ופלט במגוון שפות, לתקשורת עם סביבות שאינן דוברות את שפת המטופל. מאחר והתפריטים מושמעים לחולה דרך "מוליך העצם"  המערכת יוצרתלו עולם פרטי שרק הוא שומע ומנווט בתוכו ובאופן זה מאפשרת למשתמש יכולת לתקשר הן פנים מול פנים והן "מרחוק" ישירות ל"תחנת אחיות" או טלפון נייד.

באילו שווקים אתם פועלים?

החברה פועלת בשני שווקים מרכזיים:

  1. סביבה ביתית –עבור חולי ניוון שרירים וחולים נוספים הכלואים בגופם (חולי ALS, פגיעות ראש, שבץ ומקרים נוספים בהם הקוגניציה תיקנה אך היכולת המוטורית נפגעה).
  2. בתי חולים ומוסדות – עבור חולים מונשמים המצויים במחלקות, והם אינם יכולים לתקשר עם הצוות הרפואי או בני המשפחה, ומייצרים את התקשורת בעזרת תנועות העיניים. מערכות האייקונטרול מחוברות ל"תחנת האחיות" ומאפשרות תקשורת מרחוק מהמיטה ל"תחנת האחיות".

האם במהלך חיי החברה עשיתם Pivot כלשהו במוצר, בשוק היעד וכדומה? 

החברה החלה את דרכה בפתרון של מתן תקשורת עבור חולים בסביבה הביתית (ניוון שרירים, פגיעות ראש, שבץ ומקרים נוספים). בשנת 2018 המערכת סיימה ניסויים קליניים והושקה מסחרית בשנת ,2019, לאחר שאושרה לסבסוד מלא במערכת הבריאות האנגלית (NHS) וסל הבריאות בישראל. כמו כן, המוצר של החברה נכלל בסלי הבריאות של הביטוחים הממשלתיים Medicare ו-  Medicaid  בארה"ב.

במסגרת פעילותה בסביבה "הביתית" נתקלה החברה בפניות רבות של מוסדות שונים לטובת שימוש במערכת – במחלקות טיפול נמרץ, שיקום נשימתי ובשלבי התאוששות שונים במוסדות השיקום. "הצורך לתקשר הינו צורך בסיסי" והוא קיים לכל אדם, בין אם מדובר בתקשורת עם הצוות הרפואי או המשפחה. חשוב להבין שאין זה משנה אם המטופל אינו מסוגל לתקשר במשך ימים, שבועות או שנים, בסופו של יום התקשורת מהווה אמצעי קריטי לטובת הבעת הצרכים והרגשות.

היעדר תקשורת תקינה בין המטופל המונשם ליתר הגורמים בסביבתו מובילה לחוסר יעילות, סיבוכיות של מצב בלבול חריף (המכונה דליריום) בקרב המונשם ושהייה ארוכה יותר במוסדות המוערכים בכ-100 מיליארד דולר בשנה.

מהו הרגע הקשה ביותר איתו התמודדת כיזם ואיך התגברתם עליו?

לי ולאיתי (השותף המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות) היו לא מעט רגעים קשים לאורך המסע של חברה טכנולוגית ובטח של חברה בעולמות שלנו. כמובן שהאובדן של חולים שאנחנו עובדים איתם בצמוד – שי ראשוני ז"ל מבין מייסדי החברה, או חולים אחרים ובני משפחותיהם שאנחנו בקשר איתם לאורך הדרך. אנחנו תמיד מזכירים לעצמנו את המטרה הגדולה של החברה ואת היעד אליו אנחנו מכוונים –  לשפר את איכות החיים של חולים רבים ובני משפחותיהם.

מהם האתגרים העיקריים (עסקיים/אישיים) איתם התמודדת וכיצד?

האתגרים מגיעים בהרבה מישורים וכמובן במקביל- בפיתוח מוצר והתאמה לשוק, ובאלו אלמנטים כדאי להתמקד על פי השווקים, בגיוס הכספים,  בתהליך החדירה לשוק וכיצד יש לקיים את הליווי והתמיכה.- למעשה, אתגרים בעולמות הללו לא חסרים. אחד הדברים שאני רואה כמפתח להתמודדות נכונה וחשובה היא להקיף את החברה ואותנו היזמים באנשים טובים ומנוסים שהתנסו בחוויות דומות. הלמידה היא אינסופית גם לנו ולעיתים גם להם.

שתף אותנו בהצלחה שחוויתם ומה אתה חושב שסייע לכם להשיג אותה

היו הרבה הצלחות לצד הרבה כישלונות וזו דרך החיים של עולם היזמות. החוכמה בעיני היא שיהיו רגעי הצלחה משמעותיים יותר מהכישלונות וזה לא בהכרח בהיבט הכמותי כמו בהיבט האיכותי.

מרגש מאד שהמערכת נכללת ב"סל הבריאות" ובמערכת הבריאות האנגלית ויכולה לסייע לחולים ללא צורך בתשלום אישי של החולים ובני המשפחה. עוד רגעים מרגשים היו זכייתה של החברה בפרסים ואירועים רבים, בין היתר של האיחוד האירופאי והרשות לחדשנות. אולי המרכיב החשוב ביותר להצלחה הוא ההון האנושי של החברה, אומנם אני לא אובייקטיבי אבל אני חושב שיש לנו צוות מדהים של אנשים מיוחדים בליווי של יועצים ומשקיעים נהדרים ומנוסים, שמאמינים בדרך ובמטרה.  

באיזה שלב החלטתם להגן על הטכנולוגיה בעזרת פטנט ומדוע?

כבר מהימים הראשונים של הפרויקט (עוד טרם הקמת החברה) התחלנו בפעילות של קידום הקניין הרוחני. הבנת חשיבות ההגנה על הפטנט נבעה משתי סיבות עיקריות: האחת, מתוך ההבנה שישנה טכנולוגיה ייחודית שיש להגן עליה מפני מתחרים,. והשנייה והעיקרית היא שהטכנולוגיה העומדת בבסיס האמצאה תוכל להתרחב לפתרונות שיסייעו לא רק בתקשורת לאוכלוסייה ספציפית, אלא בעולמות נוספים כדוגמת ביטחון, רכב, משחקים ועוד. 

מדוע אתם רואים בפטנט כלי עסקי חשוב?

הפטנט הינו כלי חשוב בהתמודדות של החברה מול מתחרים, בהתרחבות החברה לשווקים נוספים המבוססים על הטכנולוגיה. בנוסף, הפטנט הוא כלי משמעותי ונכס בשיחות עם משקיעים ושותפים אסטרטגיים נוספים.

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו