מאי 9, 2021

"היופי בטכנולוגיה של UBQ שאנחנו מקבלים וממירים את כל סוגי הפסולת הביתי ללא צורך במיון. זה אומר שאנחנו יכולים לפעול בכל מדינה בעולם, גם במדינות מתפתחות ללא תשתיות מחזור מתקדמות".

ג'ק (טאטו) ביג'יו, מייסד שותף ומנכ"ל בחברת UBQ Materials, מספר על שיתוף הפעולה עם יצרן הרכבים הגדול בעולם, על הרגולציה שלא עושה חיים קלים לחברה ועל מקומם של הפטנטים בהתפתחות החברה.

שם החברה: UBQ Materials

ג'ק (טאטו) ביג'יו. צילום: UBQ Materials

שנת הקמה: 2012

ספר מעט על הטכנולוגיה שלכם ומה מטרתה:

יצרנו חומר גלם בשם ™UBQ, המהווה תחליף פלסטיק ידידותי לסביבה המומר מפסולת ביתית, וזאת בתהליך ייחודי שפותח בישראל המבוסס על פירוק החומרים שבאשפה למרכיביהם הבסיסיים וחיבורם מחדש. החומר החדשני מכיל את כל מרכיבי הפסולת הביתית כגון שאריות מזון, נייר וקרטון, פלסטיקים לא ממוינים וחיתולים, שרובם נשלחים למטמנות מכיוון שלא ניתנים למחזור בדרכים אחרות. ™UBQ יכול לשמש כתחליף לפלסטיק ללא הבדל במראה, בעלות או באיכות, וניתן לייצר ממנו אינספור מוצרים יומיומיים כגון כיסאות, עציצים ,עגלות קניות, צינורות, ארגזים, מדפים, חלקי מכוניות ואפילו אבני בניין תרמופלסטיות. לשימוש בחומר הגלם המופק בטכנולוגיה של החברה יש השפעה סביבתית חיובית אדירה הודות לצמצום הפליטה של גזים מזיקים. על ידי שימוש בפסולת ממטמנות זבל מזהמות, אנחנו מונעים באופן אקטיבי פליטה של גזי חממה; טון אחד של ™UBQ מסוגל למנוע את הפליטה של גזים רעילים ששווים בערכם ל-11.7 טון של פחמן דו חמצני. הנתון המדהים הזה הוא שגרם לחברת הקיימות Quantis להסמיך את ™UBQ כחומר התרמופלסטי הירוק ביותר בעולם.

באילו שווקים אתם פועלים?

כיום אנחנו פועלים ממפעל בצאלים. בסוף 2022 ייפתח מפעל ראשון בהולנד עם יכולות ייצור אינדודסטריאליות כפי 10 מיכולת הייצור כיום. היופי בטכנולוגיה של UBQ שאנחנו מקבלים וממירים את כל סוגי הפסולת הביתי ללא צורך במיון. זה אומר שאנחנו יכולים לפעול בכל מדינה בעולם, גם במדינות מתפתחות ללא תשתיות מחזור מתקדמות. מבחינת לקוחות, גם היום אנחנו מוכרים את ה ™UBQ לכל העולם ובמגוון רחב של תשתיות.

האם במהלך חיי החברה עשיתם Pivot כלשהו במוצר, בשוק היעד וכדומה?

אנו משקיעים רבות בתהליכי פיתוח וייעול המוצר ומאמינים כי אנו אפילו לא קרובים לקצה גבול היכולת של החומר שלנו. ההחלטה לשלב את חומר ה UBQ בעולם הפלסטי נובעת בין היתר מהצורך לפתור את הבעיה העולמית שהתעוררה עקב כמויות חלקיקי הפלסטיק המצויים על הכדור עליו אנו חיים. עם זאת, השימוש ב-UBQ יהיה אפשרי בעתיד גם בשילוב עם חומרים ובתעשיות שונות כמו עץ ובטון בענף הבנייה ובענפים אחרים. בכל הקשור לשוק היעד, התוכנית הראשונית שלנו הייתה להקים את המפעל הבינלאומי הראשון בוירג'יניה ארה"ב, אך עקב שיקולים שונים, בין היתר מחיר ההטמנה הגבוה באירופה לעומת ארה"ב, נעשה שינוי בתכניות והחלטנו להתחיל את ההתרחבות הגלובלית עם מפעל ראשון בהולנד.

מהו הרגע הקשה ביותר איתו התמודדתם כיזמים ואיך התגברתם עליו?
 Too Good To Be True – בתחילת הדרך כשהסברנו על UBQ ועל יכולות החומר שלנו, בדגש על מקורו, הרבה מאוד גבות הורמו. זה חלק מהסיבות שחברת UBQ קיימת משנת 2012, אך בפועל הפעילות המסחרית שלנו החלה רק בשלהי 2018. הבנו שבכדי להתמודד עם האתגר עלינו להגיע לשוק מגובים בתשתית ראייתית מבוססת ומגוונת שתפתח לנו דלתות בתעשיות הרלוונטיות.

מהם האתגרים העיקריים איתם אתם מתמודדים וכיצד?

אותה תשתית ראייתית מכילה היתרי רגולציות חומרים ועמידה בתנאים רבים נוספים. הבעיה היא שבחלק גדול מהמקרים אותה הרגולציה מבוססת על חומרים ספציפיים. לצורך העניין, אישורים לשימוש בחומרים בתעשיית הרכב נגזרים מתכונות של פולימרים פלסטיים קיימים. ולכן, כל הכנסה של חומר חדש לתעשיה מצריכה עדכון ושינוי של הרגולציה הקיימת. אנחנו מציגים חומר חדש בתכלית לשוק ועם זה מגיע התפקיד הכבד של לחנך את השוק.

שתף אותנו בהצלחה שחוויתם ומה סייע לכם להשיג אותה

שיתוף הפעולה שלנו עם תאגיד דיימלר הוא יריית הפתיחה של הטכנולוגיה של UBQ. על אף כל המכשולים האפשריים בדרך: הכנסת חומר חדש לתעשיה כבדה, רגולציה מחמירה בתעשיית הרכב, ואף נושאים הנוגעים לריח החומר (אחרי הכל הוא מיוצר מאשפה). הצלחנו בעבודה משותפת עם יצרן הרכבים הגדול בעולם לגשר על כל הפערים ולייצר חלקי רכב המכילים UBQ. מעבר להצלחה המסחרית של השיתוף פעולה, העובדה שמותג יוקרה בינלאומי משתמש בחומר בר קיימא שמומר מפסולת מוכיח ובכך שובר את התפיסה המוטעית שחומר סביבתי יכול להיות גם איכותי. 

על איזו פלטפורמה תמליץ ליזמים?

אחת הפלטפורמות שהניבה לנו הרבה מאוד קשרים ותמיכה היא Plug and Play – Startup Autobahn. באופן יותר כללי אנחנו ממליצים לסטרטאפים להתנסות בכמה שיותר ערוצי שיווק  כי אין לדעת מאיפה תגיע הדחיפה הגדולה.

באיזה שלב החלטתם להגן על הטכנולוגיה בעזרת פטנט ומדוע?

חברת UBQ מושתתת על פטנטים שרכשנו בתחילת הדרך בשנת 2012. אחד עבור החומר והשני עבור התהליך. 

מדוע אתם רואים בפטנט כלי עסקי חשוב?

רישום פטנט מקנה שתי זכויות חשובות לכל עסק. בראש ובראשונה הוא מגן על קניין בעל הפטנט ומאפשר גמישות בכל תחומי פעולתו, אך לא פחות חשוב מזה, הוא משקף את החדשנות של המוצר או הטכנולוגיה הרשומה.

האם אתה יכול להצביע על יתרון עסקי שהפטנט העניק לכם?

התשובה הטובה ביותר שנוכל לתת היא שהעובדה שהחומר והטכנולוגיה שלנו מוגנים כפטנט העניקו לנו יתרון עסקי בכל התחומים. זו בדיוק הסיבה שאנו עובדים נמרצות בכדי להרחיב את הכיסוי הגאוגרפי של הפטנטים שלנו.

איזה מקום נתתם לרישום פטנט בתקציב הפיתוח שלכם?

הפטנטים של UBQ רשומים במעל ל-50 מדינות שונות באירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה ואסיה. בכדי לרשום את הפטנטים במדינות נוספות אנו משקיעים תקציבי פיתוח משמעותיים, ואנחנו ללא ספק מעניקים לנושא זה חשיבות עליונה במטרה לאפשר ללקוחות שלנו להנות מהטכנולוגיה פורצת הדרך הזו דרכנו.

 

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו