מדוע חשוב להגן על התוכנות שלכם באמצעות פטנט?

אהוד האוזמן, שותף, ראש מחלקת הייטק
אהוד האוזמן

שותף, ראש מחלקת הייטק

ריינהולד כהן ושות׳

ההנחה שאין טעם להגן על תוכנות באמצעות הגנת פטנט היא שגויה. המציאות מוכיחה שהגנה כזו יכולה לחסוך לבעלי חברות זמן יקר והרבה כסף בבתי המשפט

קיימת הנחה לגבי תוכנות שאין טעם להגן עליהן בהגנת פטנט מאחר וזה לא אכיף בבית משפט. בנוסף קל לעקוף את הפטנט למשל באמצעות שינוי של כמה שורות קוד, או לחלופין בגלל שהקוד נמצא בקרביים של המוצר ולא נדע אם המתחרה משתמש בו. אלו הנחות שגויות. מדיניות העדר הגנה היא שגיאה עסקית. בשלב כלשהו משקיע או רוכשים ירצו לוודא עמידות מפני תביעות עתידיות של מתחרים של אותה חברה שהם מעוניינים בה והעדר הגנה תהווה גורם שיקשה על ביצוע העסקה.

טיפלנו בלקוח שבהדרכתנו ניהל פורטפוליו פטנטים מפורט ואיכותי על טכנולוגיה בתחום התוכנה. כשהחברה שלו עמדה על סף רכישה הודלפה העסקה לעיתונות, כנראה כאמצעי של הרוכש לבחון האם יצוצו טוענים לבעלות על הטכנולוגיה והאם יוכל להתנער מהם, ואכן היו חברות מה שמכונה (Free Riders) שביקשו להגיע להסדר תשלומי רישיונות בגין פטנטים שבבעלותם. נערכנו ובדקנו את הפורטפוליו של ה-Free Riders וגילינו שעל בסיס הפטנטים של הלקוח ניתן לבטל חלק מהפטנטים שלהם, ואף לתבוע אותם על פעילות המפירה את הפטנטים שלנו. הוכנה אסטרטגיית הגנה בהתאם שאומצה על ידי הרוכש והעסקה הושלמה בהצלחה.

ניתן להגן בפטנט על פתרונות טכניים לבעיות כמו עיבוד זמן אמת, נפח זיכרון, מגבלות בהעברת נפח תקשורת ובתחומים מגוונים כולל האופנות החדשות של סייבר ובלוקצ'יין. בהעדר הגנה ראויה עלולה חברה למצוא עצמה בנחיתות עסקית מול מתחרים שלמרות שהפתרון הטכנולוגי שלהם נחות, דאגו להגנת פטנטים טובה ורחבה.

אין באמור בסרטון כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו