כך תגנו על עיצוב המוצר שלכם מפני חיקויים

רונית ברזיק-סופר, שותפה, ראש מחלקת סימני מסחר
רונית ברזיק-סופר

שותפה, ראש מחלקת סימני מסחר

ריינהולד כהן ושות׳

חוק העיצובים החדש נכנס לתוקפו באוגוסט 2018 ומאפשר הגנה מקיפה ורחבה יותר על עיצוב המוצר באמצעות דיני המדגמים או העיצובים

בעולם של תרבות צריכה מפותחת, קיימת חשיבות רבה לעיצוב המוצר. עיצוב טוב מבדל מוצר ממוצרים אחרים בשוק, אך במהרה צצים לו חיקויים. כדי לוודא שהמתחרים לא "רוכבים" על הצלחת המוצר ניתן להגן עליו באמצעות דיני המדגמים או העיצובים. דיני המדגמים מגנים על מראה המוצר, או חלק ממנו. חוק העיצובים החדש אשר נכנס לתוקפו באוגוסט 2018, מאפשר הגנה על מוצר תלת ממדי, עיטור דו ממדי ואף על העיצוב של ממשקי משתמש ואייקונים דיגיטליים.

המקרה שהסיט את אור הזרקורים לתחום ההגנה באמצעות מדגמים הינו הקרב בין Apple ל-Samsung, שהחל בתביעה שהגישה Apple בארה"ב ועוסק בהפרה של מספר מדגמים רשומים עבור סמארטפון, חלקים ממנו וממשק משתמש; קרב בעל השלכות כלכליות אדירות, אשר השליך על האופן שבו מעוצבים הסמארטפונים של כל החברות. בפסה"ד נקבע כי 28 מוצרי Samsung הפרו 3 מדגמים רשומים של Apple , ו- Samsung חוייבה בתשלום פיצויים אסטרונומי.

חוק העיצובים, נחקק במטרה מוצהרת, להיטיב עם מעצבים ישראלים. במקרים רבים המעצבים אינם מודעים לזכויותיהם, או שאין להם אפשרות כספית להגן על העיצוב. החוק החדש מספק, בתנאים מסוימים, הגנה גם לעיצוב שאינו רשום, לתקופה בת שלוש שנים, ו"תקופת חסד" בת 12 חודשים מרגע חשיפת המוצר, להגשת הבקשה לרישומו. חידושים נוספים בחוק החדש כוללים גם הארכת הגנה על עיצובים רשומים ל- 25 שנים, קביעת פיצויים ללא הוכחת נזק, עיכוב מוצרים מפרים במכס וענישה פלילית בגין הפרה.

אין באמור בסרטון כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו