דברים שכדאי לדעת על הסכמים מסחריים סביב קניין רוחני

ערן ברקת, שותף, ראש המחלקה המשפטית
ערן ברקת

שותף, ראש המחלקה המשפטית

גילת ברקת ושות׳

שותף מנהל

קבוצת ריינהולד כהן

בניהול הקניין הרוחני חשוב לא לפספס אף זכות ולהבין לאורך זמן את ההשפעה של כל האלמנטים, מהגנת פטנטים ועד סוגיות מס.

הסכמים מסחריים בעולם החדשנות עוסקים במתן רישיונות, מכר, ביג דאטה, ובניית פורטפוליו של קניין רוחני. בניהול הקניין הרוחני חשוב לא לפספס אף זכות ולהבין לאורך זמן את ההשפעה של כל האלמנטים. להגנה פטנטית למשל יש יכולת התרחבות כמו בקשות המשך וחלוקה וחשוב לכסות את כל האגפים ולקבל תמלוגים מכל ניצול הקניין הרוחני של החברה.

פרוייקטים של מחקר ופיתוח, הסכם מחקר ורישיון עוסקים לרוב בשימוש ספציפי. למשל, מולקולה בתחום התרופות התגלתה כאפקטיבית לטיפול בדלקת עיניים. בעל הפטנט נותן רישיון לחברה לייצר את התרופה והחברה מגלה שהמולקולה טובה גם לטיפול בדלקת גרון. עורך הדין שמנסח את הסכם הרישיון חייב להבין את הטכנולוגיה של אותה מולקולה כדי לנסח את ההסכם ולכסות בצורה רחבה ככל האפשר את כל האופציות לקבלת תמלוגים, גם בשילובה בתחומים שונים.

לתנועה של קניין רוחני יש גם היבטי מס. ממציא שרוצה להקים סטארטאפ חייב להבין על-שם מי לרשום את הפטנט – על שמו או ע"ש החברה, ואיזה רישיון עליו לתת לחברה. קיימים סיכונים של הפרת רישיון, אובדן שליטה על הידע, וניסוח פטנט לקוי. מומחה מתאים יוכל לסייע ליזם או לממציא ולהגן על זכויותיו.

אין באמור בסרטון כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו