ספטמבר 9, 2021

סיכום שנת 2020 ברשות הפטנטים האירופית

ד
ד"ר דליה ריבנזון-סגל

שותפה

ריינהולד כהן ושות׳

רשות הפטנטים האירופית פרסמה לאחרונה דו"ח סיכום פעילות שנת 2020. מתוך הדו"ח עולה שלמרות מגפת הקורונה, מספר הבקשות לפטנט אשר הוגשו במשרד הפטנטים האירופי בשנת 2020 נותר יציב (ירידה של -0.7% בלבד לעומת 2019). יציבות זו הינה תוצאה של שתי מגמות מנוגדות שנצפו בשנת 2020, מחד, ירידה בהגשת בקשות לפטנט של חברות אשר מבוססות באירופה, ארה"ב ויפן, ומאידך, המשך עלייה בהגשת בקשות לפטנט של חברות אשר מבוססות בדרום קוריאה וסין.

שלוש החברות המובילות במספר הגשות בקשות לפטנט הינן חברות מדרום קוריאה ומסין (סמסונג, Huawei ו- LG). למעשה, חברת סמסונג הדרום קוריאנית שבה לראש הטבלה לראשונה מאז שנת 2014. עוד ברשימת עשר החברות המובילות ניתן למצוא חמש חברות אירופיות (אריקסון, סימנס, בוש, פיליפס ו- BASF), חברת יפנית (סוני) וחברה מארה"ב (קוואלקום).

בדומה לשנים קודמות, חברות מאירופה הגישו כ-45% מכלל הבקשות, כאשר גרמניה, צרפת ושוויץ מובילות עם 14%, 6% ו 5%, בהתאמה מכלל הבקשות לפטנט אשר הוגשו. למרות שגרמניה שומרת על מקומה כמובילה מבין מדינות אירופה, בשנת 2020, הייתה ירידה של כ-3% בהגשות בקשות לפטנט ע"י חברות מגרמניה. נתון מעניין שעולה מהדו"ח מראה עלייה חדה של 11% בהגשת בקשות לפטנט ע"י חברות מפינלנד, ועלייה מתונה יותר של כ- 3% ע"י חברות מצרפת ואיטליה.

אחרי אירופה, מובילה ארה"ב עם 25% מכלל הבקשות לפטנט, ולאחר כן יפן עם 12%, סין 7% ודרום קוריאה -5%. כאמור, הירידה העיקרית בהגשות במשרד הפטנטים האירופאי, הייתה בקרב חברות מארה"ב (4.1%), בעוד שעלייה גדולה בהגשות הייתה בקרב חברות מסין (עלייה של 9.9%) ומקוריאה (9.2%). נתון אשר מצביע ככל הנראה על המשך התחזקות השווקים הסיני והדרום קוריאני.

בדומה לשנים קודמות, שלושת התחומים המובילים בהם מוגשות בקשות לפטנט הינם תחום הטכנולוגיה הרפואית, תקשורת דיגיטלית, ומחשבים.  בשנת 2020, תחום הבריאות נותר חזק, כאשר בתחום המוביל, הטכנולוגיה הרפואית, נצפתה עלייה של 2.6% במספר הגשות בקשות לפטנט. אולם, העלייה הגדולה ביותר במספר הגשות בקשות לפטנט נצפתה בתחום הפארמה והביוטכנולוגיה עם עלייה של  10.2% ו – 6.3% בהתאמה.  מנגד, נצפתה ירידה של 5.5% בבקשות פטנטים על טכנולוגיות הקשורות לתחבורה, כאשר רוב תחומי ההנדסה המכנית האחרים חוו ירידה גדולה עוד יותר.

נתונים אלו מצביעים על כך שההאטה הכלכלית אשר באה לידי ביטוי בתחומים מסוימים לא התבטאה בכל הקשור לתחום הרפואה. בתחום זה ההשקעה הגדולה ככל הנראה בחיסונים וטיפולים חדשים התבטאה באופן ישיר בעלייה במספר ההגשות של בקשות לפטנט.

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו