סודות מסחריים – החשיבות והדרך להגן עליהם

ערן ברקת, שותף, ראש המחלקה המשפטית
ערן ברקת

שותף, ראש המחלקה המשפטית

גילת ברקת ושות׳

שותף מנהל

קבוצת ריינהולד כהן

בניגוד לפטנט, סודות מסחריים אינם מוגבלים בזמן ואינם מחייבים חשיפה פומבית של מידע עסקי שמתפתח ומצטבר לאורך שנים

לכל עסק קיים ידע שהתפתח והצטבר לאורך הדרך. לפעמים, החברה מחליטה שלא להגיש בקשת פטנט: אם בגלל שלא ברור האם ניתן יהיה לקבל פטנט, אם בשל העלויות הכרוכות בכך, אם בשל כונה לנסות ליהנות מהגנה משך תקופה ארוכה יותר מאשר עשרים שנות הפטנט, ואם בשל העובדה שהמידע שבבקשת הפטנט מתפרסם לעולם הרחב שנה וחצי לאחר הגשת בקשת הפטנט.

לעומת הפטנט, סוד מסחרי אינו מוגבל בזמן. אבל, כדי ליהנות מהגנה החברה צריכה להוכיח לא רק שהמידע סודי, אלא גם שנקטה אמצעים כדי לשמור על הסוד. כך מובטח שחדשנות שפיתחה החברה תישאר מוגנת. לכן, החברה חייבת לנהל מדיניות הגנה על סודותיה. לדוגמה, יש להחתים כל מי שנחשף לסוד על הסכם סודיות ולמנוע גישה לסוד ממי שאינו חייב לקבל גישה כזו. בהעדר הקפדה, אם עובד סורר עבר מן החברה לעסק מתחרה, ביהמ"ש עלול לקבוע שלא נעשה מה שצריך כדי לשמור על סוד המסחר, ולדחות את התביעה נגד העסק המתחרה.

אם בחרתם להעסיק עובד שהגיע מעסק מתחרה, חשוב להקפיד להימנע מזיהום הקניין הרוחני של החברה בסוד מסחרי של המעסיק הקודם. לשם כך יש להחתים את העובד החדש על התחייבות שלא יעשה שימוש בסודות של המעסיק הקודם. בנוסף, יש לנהל נכון תיעוד של כל פעולת הפיתוח של החברה. כך יכולה להימנע טענה של גזל סוד מסחרי. עו"ד מומחה בתחום יספק את הייעוץ הן בשמירת הסודות המסחריים של העסק והן בנקיטת פעולות כדי להימנע מתביעות בעתיד.

אין באמור בסרטון כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו