פברואר 22, 2022

חברות ויזמים ישראליים: כך תתכוננו לשינוי המתקרב במערכת הפטנטים האירופית

גיום שטרן, שותף, ראש מחלקת פיסיקה
גיום שטרן

שותף, ראש מחלקת פיסיקה

ריינהולד כהן ושות׳

לאור הערך הגובר של הפטנטים האירופיים, יש להקפיד יותר מאי פעם על עריכת הבקשות לפטנטים כדי לעמוד בבחינה האירופית. סטרטאפים, חברות ויזמים ישראליים צריכים כבר כעת לשקול את אסטרטגיות הקניין הרוחני שלהם.

לאחר שנים של עיכובים, בית המשפט המאוחד לפטנטים באירופה ומערכת הפטנט המאוחד צפויים להתחיל לפעול בעוד כמספר חודשים ומדובר בבשורה משמעותית מאוד לחברות וליזמים ישראליים אשר מגנים על פטנטים באירופה, או עבור אלה המעוניינים להגן על הקניין הרוחני שלהם שם. למעשה, בית המשפט המאוחד לפטנטים והפטנט המאוחד מייצגים את השינוי החשוב ביותר שנראה אי פעם בנוף הפטנטים האירופי מאז הקמת משרד הפטנטים האירופי לפני כמעט 50 שנה. זהו ללא ספק שינוי הדורש הבנת המשמעויות והערכות אקטיבית מצד חברות.

בית המשפט המאוחד לפטנטים (UPC) הוא בית משפט משותף של המדינות האירופיות החברות במערכת החדשה שהוקמה כדי להחליף את המודל הנוכחי, לפיו כל מדינה מתנהלת בנפרד בכל הנוגע לתביעות של הפרה וביטול פטנטים שניתנו על ידי משרד הפטנטים האירופי. השקת בית המשפט המאוחד לפטנטים  פירושו הולדתו של הפטנט המאוחד: זכות אחת המספקת הגנה אחידה ב-24 המדינות החברות בו. רשימת המדינות שישתתפו במערכת החדשה כוללת את: אוסטריה, בלגיה, בולגריה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, לטביה, ליטא, לוקסמבורג, מלטה, הולנד, פורטוגל, סלובניה ושבדיה, כאשר קפריסין, צ'כיה, יוון, הונגריה, אירלנד רומניה וסלובקיה מתכננות להצטרף זמן קצר לאחר מכן.

מרגע התחלת הפעילות שלו, החברות בישראל יגישו בקשה לפטנטים אירופיים בדרך הרגילה במשרד הפטנטים האירופי. לאחר פרסום מתן הפטנט, יהיה להן חודש לבקש להכפיף את הפטנט למערכת החדשה. היתרונות של הפטנט המאוחד כפולים. ראשית, הפטנט המאוחד יפשט ויצמצם את החיובים הנוכחיים החלים על מבקשי פטנט על ידי הסרת הצורך בהליכי אימות לאומיים מורכבים ויקרים בכל מדינה ומדינה, ועל ידי איחוד מערכת אגרות החידוש המפוצלת כיום: יהיה רק ​​הליך חידוש אחד, מועד אחד ואגרה אחת שתהיה תואמת לסכום דמי החידוש המשולמים עבור ארבע המדינות שבהן פטנטים אירופיים מאושרים לרוב.

שנית, פטנטים מאוחדים יהיו כפופים אוטומטית לסמכות השיפוט של  ה-UPC, ולכן בעלי הפטנטים יוכלו לאכוף את הפטנטים המאוחדים בכל המדינות החברות המשתתפות באופן מרכזי, במקום שיצטרכו לרדוף אחרי מפרים במדינות השונות באירופה בהן הפטנט הופר. עם זאת, המשמעות היא גם שניתן לתקוף ולבטל פטנטים מאוחדים באופן מרוכז.

מנקודת מבט מעשית, לאור הערך הגובר של הפטנטים האירופיים, יש להקפיד יותר מאי פעם על עריכת הבקשות לפטנטים כדי לעמוד בבחינה האירופית. בקשות לפטנט שעומדות בספי בקשת הפטנטים האירופיים יאפשרו למבקשים ישראלים ליהנות באופן מלא מהמערכת החדשה ברגע שה-UPC תחל את פעילותה.

למערכת החדשה יהיו שתי השפעות עיקריות על נוף הפטנטים הבינלאומי. ראשית, ליטיגציה (התדיינות) של פטנטים באירופה תהפוך לאטרקטיבית הרבה יותר עבור עסקים ישראליים בינלאומיים באמצעות מערכת ליטיגציה מאוחדת, המכסה את השוק הכלכלי היחיד הגדול בעולם ואת שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל. ככל הנראה, עם הזמן, ליטיגצית פטנטים באירופה תהיה בעלת חשיבות שווה לליטיגצית פטנטים בארה"ב. שנית, השיטה החדשה תוביל להרמוניה של דיני הפטנטים באירופה, דבר שיועיל במיוחד לעסקים ישראליים המציעים מוצרים ושירותים ברחבי אירופה, שכן הם ייהנו ממערכת קניין רוחני יעילה וחסכונית.

בית משפט מיוחד זה יקל על אכיפת פטנטים ברחבי אירופה באמצעות ביטול הצורך בפעולות מקבילות בכל מדינה בה התרחשה הפרה של הפטנט, ועל ידי הפחתת עלויות הנובעות מהתדיינות משפטית במספר מדינות. הצעד החדש מונע מצב בו במדינות שונות מתקבלות החלטות שונות בנוגע לאותה תביעה, ולכן מבטיח גם וודאות משפטית רבה יותר.

בסופו של דבר, ל-UPC תהיה סמכות שיפוט בלעדית לא רק על הפטנטים המאוחדים החדשים אלא גם על הפטנטים האירופיים הסטנדרטיים. עם זאת, בתחילת פעילות המערכת החדשה, ולמשך שבע שנים לפחות, תחול תקופת מעבר שבמהלכה פטנטים אירופאים סטנדרטיים לא יחויבו להיות כפופים למערכת החדשה. כברירת מחדל, פטנטים אירופיים סטנדרטיים שניתנו לפני או לאחר תחילת ה-UPC יהיו כפופים לסמכות השיפוט של ה-UPC לכן, עם תחילת פעילות המערכת החדשה יהיו נתונים לסכנת ביטול מרוכזת אם בעליהם לא יבחרו באופן פעיל לבטל את שיוכם למערכת החדשה.

כלומר, החלטה על ביטול פטנט בבית המשפט של מערכת ה-UPC מספיקה כדי לבטל פטנט קיים בכל המדינות החברות במערכת, ללא צורך בהחלטה בבתי משפט מקומיים. על כן, עסקים ישראלים צריכים כבר כעת לשקול את אסטרטגיות הקניין הרוחני שלהם ולהחליט אם להכפיף את הפטנטים האירופיים הנוכחיים שלהם לסמכות השיפוט של ה-UPC.

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו