אוקטובר 1, 2012

ברזיל: החלטת בית משפט מגבילה מאד את הסמכות של הרשות הברזילאית לפיקוח על תרופות לסרב למתן פטנטים על תרופות: חדשות טובות לתעשייה הביופרמצבטית

ד״ר אילן כהן (שותף לשעבר), שותף בכיר
ד״ר אילן כהן (שותף לשעבר)

שותף בכיר

ריינהולד כהן ושות׳

החלטת  בית המשפט הפדראלי בברזיל מגבילה מאד את הסמכות של ANVISA הרשות לפיקוח על תרופות בברזיל (ה- "FDA הברזילאי") לסרב למתן פטנטים על המצאות פרמצבטיות, ומצמצמת את סמכותו של ANVISAבהקשר זה לשיקולים של בריאות הציבור בלבד. החלטה זו סוללת את הדרך למתן פטנטים על המצאות בשטח התרופות שסורבו דרך קבע כבר שנים רבות. 

 

בהתאם לחוק הפטנטים בברזיל, מתן פטנט בשטח התרופות חייב את האישור של ANVISA. בהתאם, לכשמשרד הפטנטים הברזילאי החליט על מתן פטנט, העניין הועבר לבחינה נוספת של ANVISA שייתן את הסכמתו. בשנים האחרונות, בקשות פטנטים על אמצאות שעניינן תרופות, סורבו על ידי ANVISA בלא הנמקה כלשהי.

בערעור מן העת האחרונה שהוגש לבית המשפט כנגד נוהג זה, נקבע, שבבחינה של זכאות לפטנט, על ANVISA להגביל את בדיקתו אך ורק לשיקולים הנוגעים לבריאות הציבור. בית המשפט אף אשר שמשרד הפטנטים הינו הרשות היחידה אשר בסמכותה לבחון שאלות של כשירות לפטנט ובחינה כזו אינה בסמכות ANVISA.

 

החלטה זו הינה בשורה טובה לבעלי המצאות בתחום התרופות, שכן, הסמכות של ANVISA לסרב לפטנט הוגבלה באופן מאד משמעותי. הגם שבית משפט אחר יכול להגיע בעתיד להחלטה שונה, המגמה של בתי המשפט במספר החלטות להגביל את סמכות ANVISA לסרב לקבול פטנטים בתחום התרופות, נותנת מקום לתקווה שהסירוב השרירותי של פטנטים על ידי ANVISA חלף מן העולם.

החלטה זו מחזקת את ההצדקה להגיש בקשות לפטנט על אמצאות בשטח התרופות בברזיל, אשר במהירות קונה לה מקום כבעלת כוח כלכלי חשוב בעולם.

 

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו