מרץ 15, 2022

האם הסנקציות על רוסיה יפגעו בקניין הרוחני של חברות ישראליות הרשום שם?

אינה פוגץ', שותפה, ראש מחלקת טכנולוגיה, מכניקה ועיצובים
אינה פוגץ'

שותפה, ראש מחלקת טכנולוגיה, מכניקה ועיצובים

ריינהולד כהן ושות׳
דימה ליטווק, שותף, ראש מחלקת טכנולוגיה, מכניקה ועיצובים
דימה ליטווק

שותף, ראש מחלקת טכנולוגיה, מכניקה ועיצובים

ריינהולד כהן ושות׳

צו רוסי מאפשר לגופים מרוסיה להפר פטנט או עיצוב של גופים מהמדינות "העוינות". שופט התיר ליזם רוסי שימוש חופשי בסימן מסחר Peppa Pig, הנמצא בבעלות חברה בריטית. חברות ישראליות בבעלות חברות מהמדינות "העוינות", צריכות להיות מוכנות להפרות הקניין הרוחני שלהן ברוסיה.

ביום 24 בפברואר, 2022, פתחה רוסיה  במלחמה על אוקראינה. רוב מדינות העולם, בהובלת ארה"ב והאיחוד האירופאי, הגיבו לכך בשורה של צעדים וסנקציות חריפות על רוסיה ובעלת בריתה בלארוס. המצב שנוצר לאחר הטלת הסנקציות העלה שאלות רבות, וגרם לגופים פרטיים ובינלאומיים לשקול ולקבל החלטות פרקטיות במגוון רחב של תחומים, בהם, הקניין הרוחני.

ביום 26 בפברואר, 2022, אגודת עורכי הפטנטים של אוקראינה פנתה לכל אגודות הקניין הרוחני הבינלאומיות ומשרדים פרטיים עם בקשה דחופה, להשהות חברות ולהחרים מאירועים של חברי אגודות אלו, עורכי פטנטים ועורכי דין מרוסיה העוסקים בקניין רוחני. כהיענות לפנייה זו, משרדי הפטנטים האירופאי, הבריטי והאמריקאי השהו באופן מיידי את כל שיתוף הפעולה עם משרד הפטנטים הרוסי, וצעדים דומים נשקלים כעת על ידי ארגון הקניין הרוחני הבינלאומי (WIPO) וארגונים בינלאומיים לקניין רוחני.

במקביל, יותר מ-350 חברות בינלאומיות השהו את הפעילות שלהן ברוסיה, על מנת להפעיל לחץ על הקרמלין לסיים את המלחמה. כמו כן, מספר חברות הייטק ישראליות החליטו להצטרף לחברות הבינלאומיות, ופעלו באופן דומה,  למרות הימנעותה של ממשלת ישראל להצטרף לסנקציות.

כמענה לסנקציות שהופעלו נגד רוסיה, ראש הממשלה מיכאיל מישוטין, חתם על צו מס' 299, לפיו הבעלים של פטנטים ועיצובים של מדינות המוגדרות כעויינות כלפי רוסיה, לא יזכו בפיצוי על הפרת זכויות אלו. רשימת המדינות כוללת את ארה"ב, קנדה, 27 מדינות האיחוד האירופאי, בריטניה ועוד. המסגרת המשפטית במסגרתה הופעל הצו קרויה "רישיון כפייה", תחת סעיף 1360 של הקוד האזרחי של הפדרציה הרוסית. צו זה בעצם מאפשר לגופים מרוסיה להשתמש באופן חופשי בטכנולוגיה נשוא פטנט או עיצוב של גופים מהמדינות "העויינות".

משרד הכלכלה הרוסי אף פרסם לפני מספר ימים את עמדתו בנושא, וציין שהוא שוקל לאפשר שימוש חופשי בסימני מסחר ותוכנה של חברות, אשר השהו את פעילותן ברוסיה וגרמו למחסור בסחורות או שירותים. החלטה סופית של הממשלה הרוסית צפויה להתקבל בקרוב.

למרות שטרם התקבלה ההחלטה לגבי סימני מסחר, בשבוע שעבר התפרסם פסק דין תקדימי ברוסיה, לפיו שופט התיר ליזם רוסי שימוש חופשי בסימן המסחר Peppa Pig, הנמצא בבעלות של חברה בריטית. השופט נימק את החלטתו בכך, שהסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה, מאפשרות לה לסרב לאכוף זכויות של חברות הרשומות במדינות "עוינות", כגון בריטניה.

וכיצד זה יכול להשפיע על חברות ישראליות? חברות ישראליות הנמצאות בבעלות או יכולות להיחשב כשייכות לחברות מהמדינות "העוינות", או שהן הודיעו על הצטרפותן לסנקציות נגד רוסיה, צריכות להיות מוכנות לאפשרות להיפגע מהשינויים הדרמטיים הנ"ל במדיניות אכיפת זכויות הקניין הרוחני ברוסיה, ואולי אף לנקוט בצעדים אופרטיביים כבר עתה.

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו