ינואר 3, 2024

שימוש בתכנים בתקופת מלחמה- היבטי קנין רוחני

מור גולדבלום, עורכת דין
מור גולדבלום

עורכת דין

גילת ברקת ושות׳

למן יום 7.10.2023, ישראל נתונה במלחמה. מלבד החזית הצבאית, ישנה גם חזית חשובה נוספת – החזית ההסברתית.

ההסברה הישראלית במלחמת "חרבות ברזל", הפכה לחזית חשובה מאין כמותה, וזאת על רקע סגירתו של משרד ההסברה, כשבוע לאחר פרוץ המלחמה. כתוצאה מכך, ומתוך תחושת חוסר האונים אשר אפפה כל ישראלי מאז אירועי השבעה באוקטובר, העורף הישראלי, כולל חברות וגופים פרטיים החלו לוקחים חלק פעיל בהסברה וקידום הנרטיב הישראלי ברשת.[1] חשיבותה של ההסברה נובעת מכוחה לקנות לישראל ולכוחות צה"ל את הזמן הדרוש להשלמת המשימות אשר הוגדרו ללחימה, ומכאן מהווה חלק חשוב ממנה.

חלק מן הצעדים שנעשו על ידי רבים בחזית ההסברה, כוללים יצירתן של יצירות הזכאיות להגנת חוק זכות יוצרים,  שיכלו  לזכות את יוצריהן בזכויות קניין רוחני שונות. חרף זאת, בחרו הן אזרחים והן גופים וחברות פרטיות לוותר על זכויות אלו – לטובת ההסברה וסיוע למדינת ישראל בחלקת אלוהים הקטנה שלהם.

דוגמאות לכך, ניתן לראות ברכישת הדומיין (שם מתחם) "hamas.com" על ידי פילנתרופים ישראליים והעברתו לפעילי הסברה ישראליים – אשר מעלים בו תכנים בלתי מצונזרים ממאורעות השביעי באוקטובר. האתר נראה כאתר לגיטימי השייך לארגון, אך העמקה קצרה מגלה כי נחשפים בו סרטונים מזעזעים של מעשים שביצעו פעילי חמאס באותה שבת. משרד החוץ ושגרירויות ישראל בעולם מהדהדים את חשיפת האתר ומקדמים את החשיפה אליו.[2]

מחד גיסא, מדובר ביוזמה ישראלית אשר מטרותיה חיוביות ומשרתות את מדינת ישראל והנרטיב הישראלי שחשוב לחקוק בתודעת העולם, מאידך גיסא, הסרטונים אינם מצונזרים וספק אם  קיבלו את אישור המצולמים בהם ועל כן קיים חשש להפרת פרטיותם של המצולמים.

התגייסות יוצאת דופן נרשמה בקרב חברת YES ביצירת הסרט NOVA# (בבימויו של דן פאר והפקת קסטינה תקשורת), אשר מספר את סיפור המסיבה ברעים דרך מצלמות של המשתתפים במסיבה – ללא ראיונות ופרשנויות אלא חומרים שהוקלטו בזמן אמת בלבד. בצעד ראוי להערכה, ובשונה מהנהוג בתעשיית הטלוויזיה, קרי מכירת התכנים לגופי שידור אחרים, YES אפשרה לכל ערוץ טלוויזיה או גוף תקשורת לשדר את הסרט באופן חופשי וללא עלות. ההחלטה, נבעה לדבריהם מ"ההדים יוצאי הדופן שעורר הסרט מאז עלייתו וחשיבותו הלאומית". כמו כן ההפקה ציינה כי רוב המאמצים בהכנת הסרט היו איתור המצולמים וקבלת אישורם – או את אישור בני המשפחה של האנשים שנרצחו. [3]

גם תכנית המערכונים הסאטירית 'ארץ נהדרת' הפיקה מערכונים באנגלית – דבר שאינו שכיח – ובאופן זה אפשרה את הפצת הסרטונים בקנה מידה עולמי בתקווה שאלה יתרמו להסברה הישראלית. כך למשל יצרו שני מערכונים אשר הביעו ביקורת על ערוץ החדשות של ה-BBC על הסיקור החד צדדי נגד ישראל,[4] או סרטונים שהביעו ביקורת על התרפסותה של אוניברסיטת קולומביה בפני פעיל חמאס אשר מדבר בגלוי על רצונו לרצוח יהודים ולהט"בים. המערכונים האחרונים כללו סרטון שהביע ביקורת על נשיאות אוניברסיטאות העילית שהובאו לשימוע בעקבות הביקורת שנשמעה נגדם, תוך שימוש באלמנטים ודמויות מתוך סרטי 'הארי פוטר' וקליפ הנפתח בשחקנית פלסטינית המבקשת תרומות לעזה – ומעבר מיידי לחיי הפאר והבזבוז בו חיים ראשי חמאס בקטאר.[5] מערכונים אלו הופצו באינטרנט וזכו למיליוני צפיות.[6]

מערכונים אלו (והפצתם) מהווים דוגמה ל"שימוש הוגן", דוקטרינה אשר בין היתר מאפשרת העברת ביקורת, ויצירת סאטירה תוך שימוש ביצירות מוגנות אחרות. כך מעבירה התכנית 'ארץ נהדרת' ביקורת על הסיקור המוטה של ה-BBC, או עושה שימוש בדמויות מתוך סדרת סרטי 'הארי פוטר', ותחת אותה דוקטרינה מתאפשרת הצפייה במערכונים הללו והפצתם ברשת בכל העולם. למעשה, דיני השימוש ההוגן מאפשרים לציבור נגישות ליצירות מתוך שיקולים של חופש ביטוי, חופש יצירה וחופש מידע, ובכך ארץ נהדרת מסייעת בהדהוד והמחשת הנרטיב הישראלי – אשר תורם להסברה ולעיצוב דעת הקהל העולמית.

לסיכום, ניתן לראות כי התרומה למאבק המלחמתי מתנהלת גם באזורים המשפטים של זכויות הקנין הרוחני ונותנת משנה תוקף לסיסמת המלחמה "יחד ננצח".

[1]              https://www.israelhayom.co.il/tech/tech-news/article/14852224

[2]           https://www.ynet.co.il/digital/technews/article/skvozd94t; חשוב לציין כי התכנים באתר אינם

מצונזרים וככל הנראה זהים בחלקם לתכנים המופיעים ב"סרטון הזוועות" של צה"ל; לפיכך ישנה המלצה שלא לצפות בהם.

[3]              https://www.ynet.co.il/entertainment; וגם https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article

[4]              https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-cebdbdb3582db81026.htm

[5]              https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-72bc58208e86c81027.htm

[6]              https://e.walla.co.il/item/3620780

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו