דצמבר 7, 2020

"האתגר העיקרי ביזמות, הן בפן העסקי והן האישי, הוא חוסר וודאות מתמשך"

ד"ר צפריר קולת, מייסד שותף ומנכ"ל בחברת פרטיגו, על האתגרים שביזמות לצד הסיפוק וההצלחות, ומדוע הגשת בקשה לפטנט מיד עם הקמת החברה התגלתה כהחלטה נכונה במיוחד.

שם החברה: פרטיגו מדיקל בע"מ

שנת הקמה: 2014

ד"ר צפריר קולת. צילום: בן רוטשטיין

ספר מעט על הטכנולוגיה שלכם ומה מטרתה:               

כשני שליש ממחזורי הטיפול של הפריות החוץ גופיות  (IVF) נכשלים. רבים מהכישלונות נובעים מעיתוי לא נכון של החזרת הביציות המופרות לרחם.
פרטיגו מדיקל עוקבת אחרי התפתחות הרחם באמצעים זעיר פולשניים וקובעת מהו המועד המיטבי להחזרת הביציות המופרות על מנת שתיקלטנה ותהפוכנה לעובר ותינוק. כך מוכפלים סיכויי ההצלחה לטיפולי הפרייה חוץ גופית.

באילו שווקים אתם פועלים?

אנו מתעתדים לפעול באופן גלובאלי כאשר השווקים הראשונים יהיו אירופה וארצות הברית.

האם במהלך חיי החברה עשיתם Pivot כלשהו במוצר, בשוק היעד וכדומה? אם כן, ספר
חזון החברה היה ועודנו, מכשיר אוטונומי השוהה בגוף המטופלת מספר ימים ומאפשר מעקב רציף אחר התפתחות הרחם. כיום, כשלב ראשון, אנו מפתחים ומייצרים מוצר מרפאתי המנטר את הרחם בהפסקות מתבקשות. שלב זה התבקש על ידי השוק והתגלה כהכרחי בדרך לאישור המוצר העתידי.

מהם האתגרים העיקריים (עסקיים/אישיים) איתם התמודדתם וכיצד?
האתגר העיקרי ביזמות, הן בפן העסקי והן האישי, הוא חוסר וודאות מתמשך.
הספקנות שעולה אל מול רעיון חדשני, הקטנת והמעטת החברה כדי להשיג עמדה טובה יותר במשא ומתן, האתגרים הטכנולוגיים שלעיתים דוחפים את הקיים עד לקצה גבול היכולת. כל אלה, בנוסף למשאבים המצומצמים והצוות הזעיר מציבים אתגרים לא קלים.
צידו השני של המטבע הוא הסיפוק הגדול, החופש ליזום ולפרוח, הסיכוי לפתח דבר מה חדשני ומרתק והשינוי שהמוצר יעשה בעולם הרפואי.

שתף אותנו בהצלחה שחוויתם ומה אתה חושבים שסייע לכם להשיג אותה
חתמנו הסכם לשיתוף פעולה עם רשת מרפאות הפוריות הגדולה בעולם. שיתוף הפעולה יכול היה להירקם בזכות הדגמת תוצאות יפות באמצעות ניסויים קליניים  ואב-טיפוס של המכשיר שהבהיר טכנית את המוצר העתידי. השילוב של הוכחה מדעית של תקפות הרעיון והיתכנות טכנולוגית למימושו, סללו את הדרך להתעניינות גדולה בשוק שתורגמה להסכם.

שתף אותנו בכישלון שחוויתם ובמה שלמדתם ממנו
קבלן משנה לא עמד בלוחות זמנים ובעקבות זאת הוזזו גם לוחות הזמנים של החברה. הלקחים:

(א) "אם אין אני לי מי לי"
(ב) פיקוח הדוק עד חונק אל מול קבלני משנה.

באיזה שלב החלטתם להגן על הטכנולוגיה בעזרת פטנט ומדוע?
כבר בשלב התגבשות החברה, ומיד אחרי הקמתה כגוף משפטי, רשמנו פטנט זמני על שמה. ההשקעה הקטנה יחסית אל מול הסיכון שבאי-רישום פטנט, התגלתה כשיקול נכון. כל זאת על אף שעדיין היינו בעיצומם של הניסויים המקדימים שערכנו לבדיקת היתכנות הרעיון ויישומו.

מדוע אתם רואים בפטנט כלי עסקי חשוב?
כל משקיע פוטנציאלי ירצה לדעת שקיימת הגנה על הקניין הרוחני (מעבר לידע המצטבר).
בניית חברה על יסודות בריאים כוללת גם רישום פטנטים הן להגנה והן להתקפה, אך בשלב הראשון בעיקר לצורך גיוס הון.

באילו תרחישים עסקיים הפטנט סייע לכם?
בכל משא ומתן על גיוס הון ו\או על שיתוף פעולה, היווה הפטנט אבן פינה שאפשרה לנו לגייס את המשאבים הנחוצים ואף להשתמש בו כנכס בעל ערך שעשוי לשמש כערובה להלוואות.

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו