יולי 1, 2019

כיצד להגן על הקניין הרוחני שלך

מאת יואב נבון, כתב אורח.

חדשנות ויזמות כרוכה במאבקים על שמירת זכויות קניין רוחני. על פי מחקרים בנושא, קניין רוחני מהווה כ-70% משווי ערך של חברה. לכן, הפרה או גניבה של קניין רוחני עשויה לגרום נזק בלתי הפיך לחברה, וקניין רוחני יהיה בעל ערך ממשי רק כאשר בעל הזכות יכול לאכוף אותה באופן אפקטיבי כנגד מפרים. לכן, על בעלי פטנטים וזכויות קניין רוחני השואפים להצליח לפעול באפקטיביות בכדי לשמור על זכויותיכם. אולם לעיתים קרובות הפרות הפטנטים והקניין רוחני יהיו במספר מדינות שונות, ואכיפתן יכולה להיות יקרה ומסובכת.

 

קבלת פטנט הוא אתגר מורכב, אלא ששלב רישום הפטנט הוא רק הקרב הראשון, והזול יחסית, במלחמה על שמירת זכויות קניין רוחני. רישום פטנט אינו מקנה הגנה אוטומטית מפני שימוש באמצאה על ידי צדדים שלישיים, ובעל פטנט שרוצה לשמור על הקניין הרוחני שלו צריך לפקח באופן קבוע על הפרות פוטנציאליות של הפטנט, ולפעול באופן אפקטיבי כנגד המפרים.

במקרים רבים, מגלה בעל פטנט כי הקניין הרוחני שלו מצוי בשימוש של חברות בינ"ל אחרות בשוק. בין אם מדובר בהפרה על ידי מתחרה ובין אם על ידי צד שלישי שהיה לו קשרים עם בעל הפטנט, הסיכונים העומדים בפני בעל הפטנט הם אדירים, והאפשרויות העומדות בפניו הן בעלות השלכות כספיות משמעותיות.

האפשרות הראשונה היא כמובן לנסות להגן על הפטנט. סכסוכים משפטיים בינ"ל בתחום זה נוטים להיות מורכבים ודורשים מיומנות רבה של צוות משפטי ומומחים. עלות ניהול הליכים משפטיים בתחום הפטנטים נוטה להיות גבוהה יותר מתחומי ליטיגציה אחרים. שכר טרחה של עורכי דין בניהול תביעה על הפרת פטנט בארה"ב (בערכאה הראשונה בלבד) עשוי להיות להגיע לסכום של למעלה מ- 5 מיליון דולר, וזאת מבלי לכלול עלויות גבוהות נוספות, בין היתר של מומחים טכנולוגים ופיננסים. מדובר אפוא בהליכים ארוכים, סבוכים ויקרים בצורה יוצאת דופן אשר גורל החברות המתדיינות בהן עשוי להיות תלוי בתוצאות המשפט. לסיכונים הכספיים הכרוכים בניהול הליכים כאמור יש להוסיף סכנה מהליכי IPR, במסגרתם ניתן לערער על תוקפו של פטנט בפני רשם הפטנטים האמריקאי, כאשר הליכים אלה מביאים לעיכוב הליכים משפטיים לפרק זמן נוסף של לפחות 12 חודשים, ולהוצאות נוספות.

האפשרות השניה, בה בוחרים צדדים רבים מחוסר ברירה, היא לוותר על אכיפת הפטנט. אין באפשרות זו כל סיכון של הוצאת כספים מיידית, אולם התוצאה תהיה כי בסיס החברה, הקניין הרוחני שלה, יופר ויועתק על ידי צדדים שלישיים, מה שעשוי לגרום לצניחה בהכנסות החברה ובסופו של דבר לחיסולה.

בעקבות העלויות הגבוהות והמגמות הנ"ל, ומנגד הסיכון הגדול באובדן הבלעדיות על הקניין הרוחני, חברות רבות מחפשות כיום פתרונות שיאפשרו להן להמשיך את פעילות החברה כסדרה, ובמקביל לאכוף את זכויות הקניין הרוחני שלהן.

פתרון פופולרי, שהפך לחלק בלתי נפרד מתחום אכיפת הפטנטים, הוא קבלת מימון מחברות המתמחות בהשקעות בהליכים משפטיים אותן הן מוצאות כבעלי סיכוי גבוה לזכיה. חברות אלה מספקות פתרונות מימון, בהן התובע לא נושא בהוצאות ניהול ההליך, ובתמורה, במקרה של זכיה, מקבלות החברות את כספי ההשקעה שלהן בחזרה, בתוספת עמלות שנקבעות מראש. במקרה של הפסד בתיק, חברות ההשקעה סופגות את ההפסד, ובעלת הקניין הרוחני אינה צריכה לשלם מכיסה את הוצאות ההליך.

פתרון זה מעביר את הסיכון בהוצאות הכספיות הכרוכות ניהול ההליך מהחברה לגורם המממן, וכך, מאפשר לחברה להקטין את ההוצאות ולהגדיל את הרווחים, מה שמאפשר לחברה להפנות יותר כספים לפעילותה השוטפת. יתר על כן, מימון הליך משפטי מונע את חוסר הוודאות הקיים בהליכים מתמשכים, כאשר קבלת מימון מאפשרת לתובעים לנהל את ההליך בצורה מושכלת שאינה מושפעת מהעלויות של הייצוג המשפטי.

היתרונות של מימון הליכים משפטיים משמעותיים. לבעל פטנט בעל מגבלות פיננסיות, אשר ייתכן שלא יהיו לו אמצעים אחרים להגן על אמצאתו, ניתנת ההזדמנות לקבל את יומו בבית המשפט. הדבר נכון במיוחד במקרים של "דוד מול גוליית", תרחיש שכיח למדי בהפרת פטנט, בו חברה קטנה מתמודדת מול חברת ענק, בעלת הון רב, שתעשה שימוש לרוב באסטרטגיה של התשה כספית של התובע במסגרת הליכים משפטיים, מתוך מטרה להביאו למצב שבו הוא אינו מסוגל לממן את התביעה. שימוש במימון להליך המשפטי, מאזן את יחסי הכוחות בין הצדדים ומקנה לתובע פלטפורמה פיננסית שתאפשר לו לנהל את ההליכים המשפטיים ככל שידרש.

בנוסף, גם כאשר לבעל פטנט יש את המשאבים לממן את הליכיו המשפטיים, שימוש במימון מקנה יתרונות רבים נוספים. המימון מאפשר לתובע לשמר את ההון שלו לשימושים אופרטיבים ולצורך מחקר ופיתוח, תוך העברת העלויות השוטפות וההתחייבויות התלויות של התביעה למממן. כך, חברות היי-טק ישראליות שהפטנטים שלהם מופרים ברחבי העולם, יכולות לנהל הליכים משפטיים יקרים ומורכבים, מבלי שנטל ההוצאות הכבדות ינחה את קבלת ההחלטות.

בסופו של דבר, קבלת מימון מאפשרת לבעל הפטנטים לגדר חלק מהסיכונים שלו, ולהבטיח שהוא יהיה במצב טוב יותר אם התביעה תצליח, אך לא במצב גרוע יותר אם התביעה לא תצליח. לפיכך, המימון הופך הליכים משפטיים מן הגישה המסורתית של "win-loss" לגישה של "win-no lose".

בנוסף, מימון הליכים משפטיים מקנה יתרונות אסטרטגיים משמעותיים להגעה להסדר פשרה טוב יותר במסגרת ההליך. בעל פטנט שיודע כי יש באפשרותו לנהל את ההליכים המשפטיים עד סופם, יהיה בעמדה טובה יותר לניהול הליכי פשרה, ולא יאלץ לקבל הצעות נמוכות מאילוצים הקשורים בעלויות ניהול ההליך. בנוסף, מעורבות פומבית של מממן מאיצה שיחות פשרה חיוביות. הידיעה שצד שלישי מתוחכם, אובייקטי ובעל ידע רב בניתוח סיכוי הליכים משפטיים העריך את התביעה ומוכן להשקיע כמה מיליוני דולרים בניהולה (כאשר כספו יוחזר רק במקרה של הצלחה), משדרת מסר ברור מאוד לנתבעים. דוגמה עדכנית היא עסקת מימון מתחילת שנת 2018 שבה Woodsford מימנה תביעת הפרת פטנטים של חברת סטראט אפ ישראלית כנגד חברת היי-טק ענקית מארה"ב. הצדדים התפשרו באוקטובר 2018 בהסדר אטרקטיבי מאוד לחברה הישראלית. במסגרת דיוני הפשרה, ציין עורך הדין של חברת הענק הנתבעת, כי חברה זו אינה מתפשרת לעולם עם תובעים, על אף שהיא נתבעת בלמעלה מ-100 תביעות הפרות פטנטים בשנה. ואולם, רק בשל הידיעה כי גורם כמו Woodsford החליט לממן את התביעה, החליטה חברת הענק להתפשר, תוך הבנה שאסטרטגית ההתשה הכספית לא תצלח לה, ובנוסף, כי מעורבות של חברה בסדר גודל של Woodsford מלמדת כי התביעה נבחנה לעומק וקבלת המימון מהווה אינדיקציה לכך שסיכויי הצלחתה גבוהים מאוד. אין זה מפתיע אפוא שמספר גדל והולך של חברות קטנות וגדולות מכיר בכך שמימון תביעותיהן הוא הפתרון החכם והיעיל ביותר לשימוש בהליכים משפטיים.

הכותב, יואב נבון, הוא Director of Litigation Finance ב- Woodsford Litigation Funding.

 

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו