דצמבר 29, 2021

כך תיקחו את החדשנות הטכנולוגית שלכם צעד אחד קדימה

דימה ליטווק, שותף, ראש מחלקת טכנולוגיה, מכניקה ועיצובים
דימה ליטווק

שותף, ראש מחלקת טכנולוגיה, מכניקה ועיצובים

ריינהולד כהן ושות׳

חדשנות הפכה למטרה בקרב חברות תעשייתיות רבות, אולם רק אחוז נמוך מהפיתוחים החדשים בעולם נחשבים חדשנות משבשת (Disruptive Innovation), אשר מחוללת שינוי מהפכני. ניווט נכון בעולם החדשנות, המורכב באמצעות חיבור עולמות הפטנטים והקניין הרוחני – יאפשר גם לחברות תעשייתיות לעשות שימוש מיטבי בפיתוחים שלהן.

בעולם הגלובלי של היום, חברות שואפות לפתח מוצרים חדשים ולשפר תהליכי ייצור ללא הרף, על מנת להגדיל את הריווחיות שלהן ולהישאר תחרותיות בשוק, בו הן פועלות. במהלך פיתוחים אלה, החברות מנסות באופן מתמיד להבין כיצד ניתן לשפר את המוצרים או התהליכים הקיימים בשוק, על אילו מוצרים עתידיים עובדים המתחרים שלהן, ומהם הצרכים המשתנים של הלקוחות שלהן. חברות מובילות בתחומן הבינו זה מכבר, שעולם הקניין הרוחני יכול לסייע להן לא רק בהגנה על חדשנות ושימור יתרון תחרותי, אלא גם באיתור חדשנות ובקבלת החלטות עסקיות.

בעגה המקצועית של עולם הקניין הרוחני והפטנטים, חידושים מכונים "אמצאה". אמצאה היא מוצר או תהליך שמהווה דרך חדשה לבצע פיתוח טכנולוגי כלשהו, או פתרון טכנולוגי חדש לבעיה מסוימת. אחת האפשרויות להגן על אמצאה, היא באמצעות רישום פטנט עוד בשלבים הראשונים של גיבוש הקונספט והוכחת ההיתכנות שלה. בשלבים אלה, יש לזכור, בהנחה שמדובר באמצאה בעלת ערך מסחרי, והיא ללא הגנה זו – סביר להניח, שהמתחרים ינסו להעתיק או לחקות אותה מיד לאחר שייחשפו אליה. לכן, במהלך פיתוח של מוצר או תהליך חדשני, הכרחי לבדוק אם וכיצד ניתן להגן עליהם באמצעות פטנט. לקראת פרסום המוצר מומלץ גם לשקול להגן על העיצוב שלו, אם הוא חדשני. הגנת עיצוב מהווה כלי נוסף מעולם הקניין הרוחני, והיא מיועדת להגן על קווי המתאר החיצוניים של מוצר מסוים.

הגנת הפטנט היא סוג של הסכם שנכרת בין ממציא של אמצאה לבין מדינה. בהתאם להסכם זה, חושף הממציא לעולם את אמצאתו ואת הדרך ליישם אותה, ובתמורה מעניקה לו המדינה זכות בלעדית להשתמש באמצאה, בדרך כלל לתקופה של עד 20 שנה. במסגרת הזכות הבלעדית, רשאי בעל הפטנט למנוע מאחרים שימוש באמצאה, או לאפשר להם להשתמש באמצאה תחת רישיון ותמורת תמלוגים.

רוב המהנדסים והמפתחים שאחראים על פיתוחים שונים של חברות, נוטים לחשוב שפטנט נועד להגן על אמצאה "פורצת דרך" (כגון נורה, טלפון, טלוויזיה ומטוס). לעיתים קרובות, הם נוטים להמעיט בערך החדשנות של הפיתוחים שלהם ולחשוב שהם טריוויאליים, וכתוצאה מכך מוותרים מראש על הגנת פטנט. האמצאות עליהן מתבקשת כיום הגנת פטנט על ידי חברות, בדרך כלל, אינן פורצות דרך, אלא מהוות שיפורים מינוריים של מוצרים או תהליכים ידועים. אך פעמים רבות, שיפורים מינוריים אלה הם בדיוק מה שהופך את המוצר או התהליך המדובר לחדשני, ולכזה שנותן ערך עסקי מוסף לחברה, וממצב אותה כשחקנית מרכזית ומובילה בתחומה. השאלה העולה, היא כיצד מפרידים את המוץ מן התבן ומזהים את החידוש. תפקידו של עורך הפטנטים, עוד טרם ניגשים לכתיבת הבקשה לפטנט, הוא לסייע לחברה בדיוק בנקודה זו, בזכות הידע והניסיון העומדים לרשותו.

עורך הפטנטים יודע להתעמק בטכנולוגיה של הפיתוח החדש, לשאול את המהנדסים והמפתחים את השאלות הנכונות מנקודת מבט פטנטית, ולזהות באופן מדויק תכונות טכניות של אמצאות ברות הגנת פטנט לאור הידע הקודם שפורסם בתחום. כמו כן, עורך הפטנטים יודע לאפיין את התכונות הטכניות כעקרונות קונספטואליים רחבים, ולערוך בקשה לפטנט, אשר ביום מן הימים תהפוך לפטנט, שיקנה את היתרון התחרותי לו היא מייחלת, וכפועל יוצא ערך מסחרי רב. בעת עריכת בקשת הפטנט, ניתן לשקול לכלול בה יותר מאמצאה אחת ולבנות אסטרטגיית הגשה ארוכת טווח, על מנת לייעל את הליכי הבחינה במדינות השונות במרוצת השנים. קיימת חשיבות לערב את עורך הפטנטים בתהליך גיבוש הקונספט והפיתוח, שכן הוא יכול להכווין, כך שיגדלו הסיכויים לקבלת הגנת פטנט וליצירת יתרון תחרותי. מעורבותו של עורך הפטנטים בשלבי הפיתוח של המוצר יכולה גם למנוע זליגה של הידע מחוץ לחברה ופרסומו טרם עת, ובפרט, טרם הגשת בקשה לפטנט או הפעלת מנגנוני שמירה עליו כסוד מסחרי.

עורך הפטנטים מגשר בין העולם הפטנטי לעולם העסקי בו פועלת חברה מסוימת, ומספק לה מידע עסקי-טכנולוגי ייחודי לגבי השוק והתחרות. פלטפורמות מבוססות בינה מלאכותית העומדות לרשותו, מאפשרות לו לנתח מידע רב על פטנטים ובקשות לפטנט בכל העולם לצורך הפקת תובנות עסקיות. מידע אסטרטגי זה מאפשר לענות על שאלות כגון: אילו מדינות חשובות מבחינה עסקית, על אילו פיתוחים המתחרים עובדים כעת "מתחת לרדאר", אילו פטנטים שלהם יכולים לחסום תחרות במדינות מסוימות, מי הם השחקנים הוותיקים והחדשים בתחום מסוים, ולאילו תחומים כדאי להיכנס היום כדי להוביל בעתיד.

עולם הקניין הרוחני מעמיד לרשות חברות תעשייתיות כלים שונים להשגת יתרון תחרותי, ועל כן יעשו טוב אם יוודאו כי הן עושות בהם שימוש מושכל, שלא כן סביר שמתחריהם הנוכחיים או העתידיים יעשו זאת, והן ימצאו עצמן בחיסרון, גם אם השכילו להשקיע בפיתוח שיפורים טכנולוגיים.

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו