מרץ 7, 2024

נשים ממציאות – יום האישה הבינלאומי, 2024

תמר מורג-סלע, שותפה, ראש מחלקת מדעי החיים וכימיה
תמר מורג-סלע

שותפה, ראש מחלקת מדעי החיים וכימיה

ריינהולד כהן ושות׳

פטנטים הינם מנוע צמיחה כלכלי מרכזי והם מבוססים על חשיבה המצאתית של גברים ונשים כאחד, ללא הבדל במוצא גאוגרפי, מוצא אתני או גיל, ואולם בולט בו הייצוג הנמוך של הנשים הממציאות.

ע"פ דוח של WIPO (World Intellectual Property Organization) משנת 2023 נערך מחקר הבוחן את מעורבותן של נשים בבקשות לפטנט בינלאומיות בין השנים 1999 ו-2020.

בתקופה שנבחנה אחוז הנשים הממציאות עמד על 13%. יחד עם זאת, המגמות העולמיות מראות על ההשתתפות העולה של נשים כממציאות בפטנטים. בשנת 2022, נשים היו מעורבות ב 31% מהבקשות הבינלאומיות שהוגשו, והיוו 16% מהממציאים הרשומים (עליה של 3%).

למרות שמספר הנשים הממציאות עולה בהדרגה, השגת שיוויון מגדרי בהיבט זה ייקח זמן. בהתבסס על המגמות הנוכחיות, ובהסתכלות על מגמת הצמיחה בחמש השנים האחרונות, ניתן יהיה להניח שחלקן של הנשים בפטנטים יעלה ל  50% בשנת 2061, כאשר המגמה היא שהפער הראשון  שיסגר יהיה באמריקה הצפונית.

מעורבות נשים בבקשות לפטנט משתנה באופן מהותי בהתאם לאיזור גאוגרפי, לתחום הטכנולוגי ולתעשייה.

על פי הדוח, חלקן של הנשים הממציאות באמריקה הלטינית והקריביים עומד על 21%, 17% באסיה, 15% אחוזים בצפון אמריקה, 14% באירופה (כולל ישראל) ו 13% באפריקה. בפילוח נתונים מדינתי, ב-20 המדינות המובילות (top 20), נמצאה שונות גבוהה בכל הנוגע למעורבותן של נשים כממציאות. כך למשל, ספרד הינה המובילה בעולם באחוז הנשים הממציאות (26%), כאשר ישראל שומרת על מקום 10, לפני מדינות כמו ארה"ב, יפן, קנדה, אוסטרליה ואנגליה. בכל המדינות, למעט הודו וברבדוס, היתה עליה באחוז הנשים הממציאות.

עוד, על פי הדוח, פילוח התחומים הטכנולוגים בהם עוסקות כלל הבקשות הבינלאומיות בהן צוינה לפחות אישה ממציאה אחת, הצביעה על כך שאחוז הנשים הממציאות אינו משתנה בין התחומים, כאשר בתחומי הביוטכנולוגיה, מדעי תזונה ורוקחות נמצא האחוז הגבוה ביותר של נשים ממציאות, בעוד שבתחומי ההנדסה הנוכחות הנשית עדיין דלה.

בנוסף, נוכחות נשים ממציאות באקדמיה הינה גבוהה  (21%) ביחס לנוכחות הנשית במגזר הפרטי (12%).

בפילוח 20 האקדמיות ומוסדות המחקר המובילים, ביחס לשיעור הנשים הממציאות, גם כאן ספרד מובילה, עם 38.4% של נשים ממציאות, מתוכן 72.9% של פטנטים בהם יש לפחות אישה אחת ממציאה ו 37.3% של פטנטים במקורם ממציאה.

גם אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית התברגו בין 20 האקדמיות המובילות בפילוח זה, לפני מוסדות אקדמיים יוקרתיים מוכרים בעולם, עם 29.4% ו- 28.4%, בהתאמה, של נשים ממציאות, 53.2% ו- 61.8%, בהתאמה, של פטנטים בהם יש לפחות אישה אחת ממציאה ו 24.6% ו- 30.7% של פטנטים במקורם ממציאה. נתונים אלה מרשימים במיוחד גם ביחס לדוחות קודמים, בהם האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב התברגו במקומות נמוכים הרבה יותר.

אין ספק כי נדרש להגדיל את תרומתן של נשים בתחום החדשנות בכלל ובמגזר העסקי בפרט, למשל באמצעות מסלולי מימון ותימרוץ ייחודיים, כגון המסלול הייעודי לתמיכה מוגדלת בסטרטאפים שהוקמו על-ידי נשים, קהילות סובבות נשים ממציאות ויזמיות, כגון קהילת הנשים בפודטק המובלת על ידי העמותה לחקלאות מודרנית.

האימפקט הנשי ללא ספק צובר תאוצה, והכוח המניע הוא בעיקר אצל הנשים הרבות הנלחמות על מקומן בחברה, אם באופן פרטי ואם באמצעות הקהילות הרבות הפעילות בכיוון זה. השאיפה צריכה להיות שהפער יצטמצם בקצב מהיר מהחזוי.

מקור: wipo-pub-ds-gender-2023-en-the-gender-gap-in-global-patenting-an-international-comparison-over-two-decades.pdf

רוצים לדעת עוד? צרו איתנו קשר

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו